Foto: Tanjug/Dimitrije Goll

Ova deonica auto-puta izazivala je mnogo problema, a na njoj je podignuto 36 mostova i dva najduža tunela.

Sa Vučićem su stigli i premijerka Ana Brnabić i članovi vlade, kao i predsedavajući Predsedništva BiH Milorad Dodik.

Odmah po izlasku na put, Vučić je sa zadovoljstvom primetio da izgleda kao u Švajcarskoj ili Austriji, i da, imajući u vidu koliko je siromašan taj kraj Srbije, put deluje neverovatno.

“Mnogo sam srećan zbog naroda koji ovde živi”, rekao je Vučić.

Preneo je i da je porazgovarao sa ministrima, u autobusu kojim su stigli zajedno sa njim, da im je rekao da se danas živi brzo, da ljudi imaju svoje probleme, ali da moraju da imaju uvek na umu koliko je velika stvar koja je napravljena – izgrađeno je nešto što nije moglo za 75 godina, te da se ne osvrću na one koji su zlonamerno “dobacivali”, jer će i oni i njihova deca da se voze ovim autoputem brže i bezbednije nego do sada.

Predsednik će nakon razgovora sa izvođačima obići celu trasu poslednjeg dela Koridora 10, dugu 26,3 kilometra, vozeći se otvorenim autobusom.

Na Kosini 2 predsednika su sačekali ministarka građevinarstava, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović, predstavnici investotora, izvođača radova, radnici, kao i brojne medijske ekipe.

Na galeriji Kosine 2, koja je duga 150 metara, postavljen je transparent na kome su fotografije Aleksandra Vučića i Milorada Dodika i natpis “Svetlo na kraju tunela”, kao i zastave Srbije.

Zastave su postavljenje i na rasveti pored autoputa.

Foto: Tanjug/Dimitrije Goll
Foto: Tanjug/Dimitrije Goll

Srbija će otvaranjem poslednje deonice autoputa na južnom kraku Koridora 10 imati povezan autoput od severa do juga, na celoj trasi, od Batrovaca na granici sa Hrvatskom do Preševa na granici sa Makedonijom.

Na ukupno 26,3 km, na veoma teškom terenu, savladano je uspešno devet velikih kosina, izgrađena petlja Predejane, dva tunela Predejane i Manajle ukupne dužine 2,8 km i 36 mostova, ali i regulisano šest kilometara korita Južne Morave.

Sa otvaranjem tog dela Koridora 10 od Niša do Soluna će moći da se stigne za oko tri sata.

Istočni krak Koridora 10 od Niša do granice sa Bugarskom kod Dimitrovgrada biće, kako je ranije najavljeno, potpuno završen za oko tri meseca.

Vučić je najavio da će otvaranju celog južnog kraka Koridora 10 kroz Srbiju prisustvovati i premijer Severne Makedonije Zoran Zaev.

Južni krak Koridora 10 kroz Grdeličku klisuru jedinstven je, između ostalog, i po tome što je petlja Predejane jedina u Srbiji i na Balkanu cela na mostovskim konstrukcijama iznad reke.

Koridor 10 je jedan od najvažnijih panevropskih saobraćajnih koridora koji prolazi kroz Srbiju i povezuje Austriju, Mađarsku, Sloveniju, Hrvatsku, Srbiju, Bugarsku, Makedoniju i Grčku, čija je izgradnja počela još 1970. godine u bivšoj SFRJ.

Trasa autoputa kroz Grdeličku klisuru najteža je deonica južnog kraka Koridora 10, a njena vrednost je 350 miliona evra.

Foto: Tanjug/Dimitrije Goll

Projekat gradnje autoputa u Grdeličkoj klisuri su finansirali zajmovima Evropska investiciona banka i delom Svetska banka.

Izgradnja auto-puta kroz Grdeličku klisuru je najkomplikovaniji projekat kod nas, ali i u Evropi, zbog geologije. Na tim deonicama ugrađeno je 250.000 tona asfalta, sklonjeno 650.000 kubika kamena.

Južni krak Koridora 10 u Srbiji je dug 74 kilometara, a radovi na najtežoj deonici u Grdeličkoj klisuri trajali su šest godina.

Na toj deonici su izgrađena dva tunela, Predejane i Manajle, ukupne dužine 2,8 km, minirana su brda da bi se priroda ukrotila i “ispravljalo se” i korito Južne Morave.

Autoput kroz Grdeličku klisuru se sastoji se od dve manje deonice: Grdelica – Caričina Dolina oko 12 km i Caričina Dolina – Vladičin Han od 14,3 km.

U Grdeličku klisuru ugrađeno je 560.000 tona asfalta, a ukupna dužina svih potpornih konstrukcija iznosi oko 15 km.

Priroda na ovoj deonici, pokazala je posebno svoju ćud na Kosini 2, gde se obrušio deo brda, pa su građevinari morali da izgrade galeriju sa 110 betonskih nosača, ugrađeno je 7.000 tona armature a uklonjeno 170.000 kubnih metara zemlje.

Na Kosini 3, na klizištu koje je jedno od najzahtevnijih na ovoj deonici, iskopano je preko 500.000 kubnih metara zemlje…

Tunel Manajle, trenutno najduži drumski tunel u Srbiji, dužine je 1.808 metara, a posle njega nailazi se na most Džemen do, čija je dužina 521 metar.

Foto: Tanjug/Dimitrije Goll
Foto: Tanjug/Dimitrije Goll

Takođe, o upravljanju svim bezbednosnim sistemima u tunelima brinuće tim tehničkih lica 24 sata 365 dana u godini u tehničko-operativnom centru.

Tu je i most Vrla dužine 645 metara koji je ujedno najduži i najviši most na južnom kraku Koridara 10 čiji je najviši stub visine 62 metra.

Most Vrla se proteže preko reke Vrle i državnog puta Vladičin Han – Surdulica.

Most je na 14 raspona dužine po 45 metara, koje savladava ukupno 140 nosača visine 2,20 metara, dužine 44 metra i težine od 87 tona svakog, što daje ukupnu dužinu svih nosača – greda od 6.160 metara i težinu od 12.180 tona.

Na tom mostu specijalna vrsta svetiljki omogućava million nijansi različitih boja.

POSTAVI ODGOVOR

Komentar
Ime